Monday, January 29, 2007

Ny frisyr och mina smycken

Idag har jag vart och klippt mig - äntligen har den gröna färgen från halloween försvunnit! Jag har inte tagit mig tid och råd för att gå och klippa mig tidigare men nu var det verkligen dags. Jag hade dessutom fått reda på att det fanns en utbildning för blivande frisörer här i Falun - Frisörtekniskt centrum - där det var mycket billigare att klippa sig, en klippning kostar bara 150:-! För både klippning och slingning blev det endast 375:- för mig som har kort hår - ska man klippa sig på en vanlig frisörsalong kostar det ju lika mycket för bara klippningen, med slingning blir det nästan 1000:-! Enda nackdelen är att det tar väldigt lång tid. Och med väldigt lång tid menar jag väldigt lång tid... Jag fick sitta i fyra timmar i frisörstolen innan jag blev klar! Men då var det en lärare som kom och kollade då och då och gav tips och råd och visade olika knep - den här eleven fick dessutom tillfälle att prova en ny teknik på mig som hon inte hade provat förut så det är klart att det tar tid innan man har fått in snitsen! Hon var iallafall jätteduktig och noggrann. Jag är kanonnöjd med både frisyr och färg - det blev blonda slingor igen men nu med en liten röd detalj i luggen! Fast slingorna fick hon lov att göra om... De blev pippigula först! Men efter att hon sköljt ur den gamla färgen och haft i ny färg som läraren hjälpte till att blanda så blev det som det skulle.

Som ni vet så är ju en stor hobby för mig just nu att tillverka smycken. Jag har tagit alla mina smycken till min arbetsträningsplats och när jag gjort nya tar jag dit dem också. Nu har jag fått en fin skål där att ha alla mina smycken i; ibland är det någon som köper något. Idag köpte chefen ett armband som jag blivit inspirerad av Victoria att göra. Det var ett armband med en silverfärgad kedja som botten och många hängen på som gick i grönt. Så här såg det ut:

Några av mina andra smycken ser ut så här:

Här är de flesta av mina smycken i den vackra skålen.

Ett armband med i rött, grönt och guld på guldfärgad kedja.

Ett armband med turkosa lite självlysande pärlor och runda berlocker på silverfärgad kedja.

Halsband i blått och turkost med hängen på, också detta har jag inspirerats av Victoria att göra.

Armband med turkosa, blåa och silverfärgade pärlor på wiretråd. Denna design har jag egentligen snott rakt av från Pärldesigns hemsida

3 comments:

annakarin said...

en sån frisörskola har vi i kalmar också. tyvärr har jag inte tid att gå dit så fick bli en vanlig frisör. och det ska bli idag! ska bli så skönt med en riktig frisyr igen.

Karin said...

Fina grejer du gör! Önskar att jag var lite pysslig... men inget jag gör tycks bli bra, så det är inte kul. Vi är väl bra på olika saker antar jag! Jag är t.ex. troligtvis bäst i Sverige på att se 3d bilder! :-)

Johanna said...

Tack så mycket! Jag tycker inte att jag är speciellt pysslig själv; åtminstone har jag inte varit det förut. Sådana här pärlsmycken som jag gör är inte speciellt svåra att göra - det kan egentligen vem som helst klara av! Det handlar nog mest om intresse skulle jag tro. Men alla är vi bra på olika saker, precis som du säger. Jag har läst på din blogg om ditt arbete mot anonyma SMS: Grattis!