Thursday, February 22, 2007

Massproduktion?

Igår fick jag en väldigt trevlig fråga. Det är nämligen så att förra veckan så hade chefen på GävleDala Företagshälsa ett möte med sin personliga coach. Då de kom in i fikarummet fick coachen syn på mina smycken som ligger där i en skål och chefen talade då om att de var till salu; att det var jag som sålde dem (jag hade tyvärr gått hem för dagen så jag var inte där). Då jag har lagt en prislista vid smyckena så kunde hon ju enkelt se vad de kostade så hon bestämde sig för två smycken, la sitt visitkort i skålen och skrev vilka smycken hon tagit. Sedan fick jag ett jättefint kort några dagar senare där hon skrev "Jag tog mig "friheten" att ta med mig två smycken hem, efter att ha granskat dina vackra smycken - som jag först trodde var en dekoration! Jättefina - Lycka till! Jag kommer kanske tillbaks för fler! Med vänlig hälsning..." I kortet hade hon dessutom lagt pengarna för smyckena eftersom hon inte hade kontanter med sig då hon var där. Jag blev så glad för de fina orden så jag mailade till henne och tackade så mycket för kortet. Igår fick jag svar på mailet och det var då jag fick den trevliga frågan; hon undrade nämligen om jag kunde skriva faktura ifall hon ville beställa många smycken. Det var så många som hade tyckt att hennes halsband var snyggt så hon funderade på att köpa upp ett lager att ge till sina kunder i present! Det är ju helt otroligt roligt. Verkligen jättesmickrande. Det smycke hon syftade på var ett hjärta som jag gör av silvertråd och sedan hänger i en läderrem - det är ju ännu roligare att det är just det smycket som blev så populärt eftersom jag gör det helt själv - andra smycken trär man ju bara pärlor rätt upp och ner, som egentligen vem som helst kan göra. Nu är det ju bara så att jag inte riktigt vet hur man gör när man skriver fakturor - men Helena, som är sekreterare där jag arbetstränar, lovade att hjälpa mig. Hon sa att det inte var några problem och att jag skulle hem och massproducera. Så vi får väl se då, om jag får någon storbeställning! ;-)

2 comments:

Frida said...

Vad roligt!! Grattis! Du kanske ska starta en egen firma?

annakarin said...

Håller med, jättekul!

Jag tror du måste ha egen firma för att kunna fakturera. Så att du kan skriva dit ditt F-skattsedelnr (eller vad det heter). Om köparen är seriös brukar de inte vilja samarbeta utan det, kan få egna problem med sin revisor tror jag. Men fråga Arkivkonsulten, hon är ju expert :). bolagsverket.se har mkt nyttig information. KRAM!