Wednesday, May 9, 2007

Idolaudition

I söndags gjorde jag något jag aldrig trodde jag skulle göra. Jag sökte till Idol... Jag hade gått och velat i några veckor i hur jag skulle göra - men så i lördags kväll bestämde jag mig för att gå, jag tänkte; -"Vad har jag att förlora?" Så jag gick och la mig i tid och kravlade mig upp kl. 7 på söndagmorgon för att göra mig i ordning och åka till Hotel Galaxen i Borlänge där audition skulle hållas. Som väntat så var det proppfullt med folk då jag kom kl. 08.45 (man skulle vara där senast kl. 09.00 men det var ju folk som sovit utanför Hotel Galaxen för att få en sådan bra plats i kön som möjligt). Jag gick dock och ställde mig längst bak i kön; bakom en blond tjej och en kvinna som såg ut att komma från södra Europa. Förmodligen var de två i samma ålder men kvinnan från södra Europa såg jäkligt gammal ut då hon för det första hade jättehöga platåskor på sig och sedan var klädd i en ill-turkos kavaj i siden smyckad med broderade blommor... Utöver detta var hon så kraftigt sminkad så hon såg ut som en hora... (jag återkommer till henne senare). När jag kom och ställde mig bakom dem såg jag hur de tisslade och tasslade varpå de tittade bak på mig väldigt nedlåtande och sedan viskade något och började skratta. Min tanke då var att vända och gå hem men sedan bet jag ihop och tänkte: -"Vilka tror de att de är egentligen?!" Jag kände dock att det skulle bli en lång dag i kön... Som tur var kom det ett gäng trevliga tjejer som ställde sig bakom mig i kön. Vi snackade en hel del och ännu lite senare kom ett annat kompisgäng som stod i närheten av mig. Det var faktiskt en väldigt trevlig stämning bland alla sökande - jag tänkte att det kunde bli mycket rivaltänkande och sura miner, att folk skulle hålla sig på sin kant, men det var tvärtom väldigt lätt att få kontakt med andra människor i kön. Nästan alla sökande hade någon med sig som stöd; det hade dock inte jag vilket jag tyckte var väldigt trist i början. Men sedan kom jag på att om jag haft med mig någon så hade jag förmodligen inte fått så bra kontakt med andra i kön - då hade jag ju pratat med mitt sällskap mest! Hela 5 timmar tog det innan jag fick komma innanför portarna till hotellet - väl där inne tog det 1,5 timme till innan jag fick sjunga... Jag var ganska arg på mig själv att jag inte tagit med mig någon stol - mina fötter kändes inte bra efter i princip 5 timmars stående. Som tur var så var det typ kravallstaket på nästan hela sträckan så man kunde iallafall luta sig mot det. Ibland gick det också att sätta sig på backen men precis som man satt sig så började oftast kön röra sig igen och då var det så drygt att rafsa ihop sina saker och snabbt komma på fötter så oftast struntade jag i att sätta mig. Det var dessutom gassande sol - vilket i och för sig var skönt; det hade ju varit jäkligt jobbigt om det regnade! Men jag tål ju inte sol så bra och jag hade ju varken smort in mig med solskyddsfaktor, tagit med mig solhatt eller något annat solskydd, så resultatet blev en illröd bonnbränna som nu kliar och svider... Det var dock en ganska trevlig stund i kön ändå med tanke på trevliga människor man träffade; speciellt en kille (som stod ganska långt före mig i kön, men då kön "ringlade sig" så mötte jag och några tjejer som stod bakom mig honom i "kurvorna" av kön - han stod på andra sidan av själva stängslet) som hette Mattias var väldigt trevlig. Han hade verkligen "det" som man ska ha för att bli artist; han såg rätt bra ut (men inte för bra, inte sådär "smörigt söt"), sjöng bra, spelade gitarr - vilket var ett väldigt stort plus! - och var otroligt trevlig och charmig. De gånger vi träffades i kön stämde vi upp i sång och han spelade på sin gitarr.

Ni som hänger med i Idol vet ju att Carolina Gynning (från Big Brother och som nu är programledare för Förkväll på TV4) ska vara programledare för Idol i höst, tillsammans med sin kollega från Förkväll - Carina Berg - som verkar nästan lika korkad. Carolina var där och trippade omkring utanför Hotel Galaxen i sin minikorta hängselklänning och högklackade skor och såg allmänt korkad ut... Jag förstår verkligen inte hur hon kan få sådana jobb?! Ser de inte hur korkad hon ser ut och hör de inte hur korkad hon låter?! Hon gick i allafall runt och intervjuade en del folk i kön. Det var även andra personer som gick runt och intervjuade - det är här jag kommer tillbaks till den sydeuropeiska kvinnan som stod framför mig i kön. En kvinna som gick runt med ett kamerateam gick fram till henne och sa: -"Hej, är du här med din dotter?". Hon insåg ganska snabbt sitt misstag - den sydeuropeiska kvinnan blev inte så lite förnärmad - hon sa surt att hon minsann skulle "schunga" varpå kvinnan med kamerateamet bad om ursäkt och frågade om hon fick intervjua henne. Jag hoppas man får se det inslaget sedan...

Nu var det, tyvärr, inte så att man fick träffa den "riktiga" juryn med Kishti Tomita, Peter Swartling och Daniel Breiholtz. Nej, de sitter då inte och lyssnar på flera tusen sökande - istället får en annan jury plocka ut cirka 100 (beroende på hur många som söker) st. som den riktiga juryn sedan får lyssna på. Den här första juryns uppgift är dels att plocka ut de bästa men även, för att det ska bli bra TV, att plocka ut de allra värsta; de som utmärker sig mest, så att juryn kan säga elaka kommentarer och vi hemma i TV-soffan skratta åt dem. Vem kommer t.ex. inte ihåg japanska Hiroki Ochai från förra året - han sjöng "Wonderwall" otroligt dåligt och när juryn hade dissat honom så tog han fram kameran och frågade om han fick ta ett kort på dem... Att det var så här det fungerade visste jag faktiskt inte om innan jag sökte - jag trodde jag skulle få träffa den riktiga juryn.

Hur gick det nu då? Gick jag vidare? Nej, tyvärr gjorde jag inte det. Låtsasjuryn sa att: -"Tack så mycket Johanna. Det var jättefint men vi kan tyvärr inte skicka dig vidare". Lite besviken får jag erkänna att jag blev - jag hade absolut inga drömmar om att stå på de stora scenerna sedan och få vara med i TV i höst men det hade varit roligt att få komma och träffa den riktiga juryn iallafall. Det känns lite surt när jag vet att typ hälften av de som den riktiga juryn kommer att träffa är riktiga stolpskott som inte kan sjunga överhuvudtaget. De är bara med för att det ska bli något roligt att titta på helt enkelt... Det hade varit otroligt kul att få träffa Kishti Tomita och höra vad hon tyckte om sången. Men men... Det var en rolig dag iallafall och jag träffade som sagt en hel del roliga människor.

Hur gick det för Mattias då? Jo, han gick faktiskt vidare. Igår (tisdags) träffade han den riktiga juryn, jag vet dock inte hur det gick för honom där men jag hoppas verkligen att han tog sig vidare. Det är han värd! Vill ni se honom och höra hur han låter kan ni klicka här. Sök sedan efter "Mattias 27 år, sjunger en egen låt".

Jag med min idolskylt efter en lång dag idolaudition... Notera bonnbrännan!

Jag har nu satt upp nummerlappen från Idolaudition på sovrumsdörren - det är min loge... ;-)

2 comments:

Frida said...

Vad coolt att du gick dit!! Synd att du inte fick träffa den riktiga juryn. Sjukt att de har en låtsasjury innan! Och så tjatar den "riktiga" juryn om att det är så jobbigt att sitta och lyssna på en massa bidrag som är dåliga. Då kan de väl ändra reglerna så att bara de som är bra går vidare. Tänk om man går vidare och tror att man gör det för att man är bra och har en massa förhoppningar och sen är det bara för att folk ska kunna skratta åt en. Fy vilken förnedrings-tv!

annakarin said...

Ja, det är inte konstigt att de som kommer till riktiga juryn blir chockade när de får ett nej... Kul att du följde din dröm och gick dit iaf.