Tuesday, May 1, 2007

Sista aprilfest med cirkustema

Igår var jag på en av de roligaste festerna jag varit på på länge! Det var, som jag skrivit i tidigare inlägg, sista april fest med cirkustema. Precis som jag förutspått var de flesta utklädda till clowner men det var många olika varianter av clowner. Vi lekte lekar (jag stod dock på en station och var domare); deltagarna fick gå på styltor, cykla enhjuling, rocka med rockring, hoppa hopprep och kasta knivar - dessutom var det en tipspromenad. Sedan åt vi; det var knytkalas och jag hade gjort en jättegod couscous sallad (som Martin dock inte ville ha... han åt istället potatissallad) som vi åt kallskuret till; rökt kalkon och rökt fläskkotlett. Efter maten var det underhållning; tre killar sjöng och spelade. Vi hade även sånghäfte så vi andra fick sjunga lite. Det är alltid så bra ordnat på de här festerna, Carina och hennes familj lägger ner så mycket tid och engagemang på att få ihop bra lekar och frågor på tipspromenaden och fixar underhållning och allt. Dessutom drar de varje år ihop en stor hög med pinnar och grenar och annat så det blir den brasa också får alla som kommer till festen ta med sig varsin raket så det blir ett jättestort fyrverkeri! Jag är dock inte så mycket för det där med fyrverkeri - dels tycker jag att det är alldeles för mycket pengar som bokstavligt talat bara går upp i rök, vidare är det inte bra för miljön och sedan tycker jag synd om alla djur som blir livrädda p.g.a. allt oljud. Jag tycker själv att det låter alldeles för högt och mycket - hur ska det då inte vara för t.ex. alla hundar som hör mycket bättre än mig?! Men men, nu är det ju inte jag som bestämmer och de flesta tycker ju faktiskt att det är roligt med fyrverkerier så fyrverkeri blev det. Det är ju iallafall rätt fint på himlen med alla olika färger och formationer som blir av fyrverkerierna och mot bakgrund av den stora elden blir det rätt maffigt.

Det var väldigt kul att se vad alla klätt ut sig till. Även om det var många clowner så var det några som varit extra kreativa och kommit på något annat. Carina var t.ex. Miss Popcorn - hon hade sytt och limmat fast popcorn på en tröja och ett par byxor, sedan hade hon satt fast snören med popcorn på på hårspännen som hon fäst här och där i håret. Givetvis hade hon en stor kartong med popcorn i som hon gick omkring och bjöd på - gissa om hon blev populär! ;-) Sedan var det en kille som klätt ut sig till starke Adolf - han hade trikåer på sig som han bullat in olika saker under så han skulle se extra muskulös ut och så hade han tillverkat tyngder av frigolit som han gick och bar på. Gitaristen i bandet som underhöll oss var utklädd till en flygande kanonkula och två bröder, Mats och Bosse, var lindansörskor...


Efter majbrasa och fyrverkeri gick vi in i Kvarnen och fortsatte festen. Bandet fortsatte underhålla och jag frågade om inte jag kunde få sjunga en sång vilket jag fick - i pausen tog jag och gitarristen ut ackorden till "I will survive" som jag sjöng sedan. Jag vet inte riktigt hur det lät för jag hade svårt att höra gitarristen p.g.a. att trummissen tog i så med trummorna, men kul var det iallafall! Sedan fick jag fortsätta att köra lite låtar; jag sjöng bl.a. Streets of London, Country roads, Teenager in love och Botjitta. Bandet lät värre ju längre fram på natten det led i och med att de också var med och festade och därmed blev lite fulla, men roligt var det och det är ju huvudsaken! Vi höll igång ända till efter 03.00 och sedan gick vi hem till Carinas föräldrar och åt lite nattamat innan vi blev hemskjussde av Carinas pappa - vi kom inte i säng förrän efter kl. 05.00. Behöver jag säga att jag varit trött och seg idag... Men det var det värt!



Jag som clown

Jag hade tänkt lägga ut fler bilder från festen här men det verkar inte fungera så de kommer i ett senare inlägg.

No comments: